ترمیم شیشه متال

ترمیم و یا تعویض شیشه خودرو

ترمیم و یا تعویض شیشه خودرو

در گام اول بیمه خودرو خود را بررسی کنید و ببینید آیا در بیمه خودرو شما هزینه تعمیر و یا تعویض شیشه خودرو جزو موارد بیمه می باشد یا خیر. اگر بیمه خودرو شما شامل این موارد نمی شود، مطمئنا با مراجعه به یک فروشگاه فروش شیشه خودرو و مشاهده قیمت ها شما را شگفت زده خواهد کرد.

فهرست مطالب

ترمیم و یا تعویض شیشه خودرو، کدام راه حل برای شما مفید‌تر است؟ به ندرت چیزهایی می‌تواند در زندگی آزار دهنده باشد و روز خوب شما را خراب کند، مثل ایجاد یک ترک بر روی شیشه خودرو شما. شاید برای اکثر شما آسیب (ترک و یا سنگ خوردگی) بر روی شیشه خودروتان پیش آمده باشد و این آسیب باعث شده باشد کل روز شما خراب شود.  قبل از اینکه به این بپردازیم که ترمیم شیشه خودرو برای شما مناسب‌تر است و یا تعویض آن، اجازه بدهید کمی شما را با شیشه خودرو آشنا سازیم.

یک خودرو دارای اجزای شیشه‌ای بسیاری است، مانند شیشه جلو، شیشه های کناری و شیشه عقب. ممکن است فکر کنید که شیشه ماشین صرفاً یک قطعه تزئینی است. اما در واقعیت، این قطعات نقش عملکردی حیاتی دارند. شیشه ماشین با در نظر گرفتن ایمنی شما طراحی شده است.

وظیفه اصلی شیشه خودرو محافظت از شما و فضای داخلی خودرو در برابر باران، باد، گرد و غبار، زباله و سایر عناصر خارجی است. شیشه ماشین شما به شما این امکان را می‌دهد که دید 360 درجه از محیط اطراف خود داشته باشید. این به شما دید واضحی از جاده پیش رو و ترافیک اطراف شما می‌دهد. برای رانندگی ایمن داشتن دید مناسب و آگاهی از محیط اطراف بسیار مهم است.

اگرچه موارد بالا عملکردهای حیاتی هستند، اما کار شیشه اتومبیل به این محدود نمی‌شود. شیشه جلو نیز عملکرد و جذابیت آیرودینامیک و زیبایی را به خودروی شما ارائه می‌دهد. این باعث یکپارچگی ساختاری شده و به عنوان یک حمایت کننده برای خودرو عمل می‌کند. شیشه ماشین همانند یک ستون عمل می‌کند و از فرورفتن سقف ماشین و له شدن شما و همسفرانتان در واژگونی جلوگیری می‌کند (با کمک ستون‌های ماشین).

شیشه چند لایه جلو، شما و سرنشینان خودرو را در برابر هر گونه ضربه شدید محافظت می‌کند. شیشه جلو نیز به باز شدن مناسب کیسه هوای جلو کمک می‌کند. اگر گرفتار تصادف شدید و کمربند ایمنی نبسته‌اید، شیشه جلو شما را از پرت شدن از ماشین به بیرون باز می‌دارد.

در زیر ما بصورت گام به گام و مختصر به شما کمک می‌کنیم تا تصمیم بگیرید ترمیم و یا تعویض شیشه خودرو کدامیک برای شما مناسب‌تر است. بازم هم تاکید می‌کنیم شیشه جلویی خودرو یک قطعه تزئینی به حساب نمی‌آید و برای یکپارچگی و ایمنی خودرو طراحی و مهندسی شده است.

زمانی که شیشه آسیب می‌بیند، ضعیف می‌شود. اگر خودرویی با شیشه آسیب دیده تصادف نماید، شیشه شکسته جلو نمی‌تواند سطح حفاظتی مورد نظر را برای راننده و دیگر سرنشینان فراهم کند.

  • بررسی بیمه نامه

در گام اول بیمه خودرو خود را بررسی کنید و ببینید آیا در بیمه خودرو شما هزینه تعمیر و یا تعویض شیشه خودرو جزو موارد بیمه می‌باشد یا خیر. اگر بیمه خودرو شما شامل این موارد نمی‌شود، مطمئنا با مراجعه به یک فروشگاه فروش شیشه خودرو و مشاهده قیمت‌ها شما را شگفت زده خواهد کرد. اگر هم به فکر این افتاده‌اید که شیشه خودرو را خود ترمیم کنید(آموزش تصویری ترمیم شیشه خودرو بصورت گام به گام)، به یاد داشته باشید کیت‌های مخصوص این کار (DIY) فقط برای ترک‌ها و سنگ خوردگی‌های کوچک کاربرد دارند.

بررسی بیمه نامه
  • بررسی خسارت شیشه خودرو

در گام بعد به دقت نگاه کنید که ترک و یا سنگ خوردگی بر روی شیشه جلو خودرو در کجای آن است. ترک و سنگ خوردگی اگر نزدیک به لبه‌های شیشه خودرو باشد می‌تواند بسیار خطرناک بوده و حتی پس از تعمیر نیز آسیب ببیند و ایمنی سرنشینان خودرو را با خطر مواجه کند. بهتر است بجای ترمیم شیشه آن را تعویض نمایید.

ترمیم و یا تعویض شیشه خودرو
  • بررسی خط دید راننده

در گام بعدی خط دید راننده را در نظر بگیرید. اگر آسیب در خط دید راننده بود، این احتمال وجود دارد که بعد از ترمیم در دید راننده و بالطبع رانندگی اختلال ایجاد نماید. یک ترک با طول حدود 30 سانتی متر و یا دو نقطه آسیب دیده که در فاصله حدود 10 سانتی متری از هم قرار دارند در این ناحیه بسیار خطرناک می‌باشند. اگر آسیب دیدگی در ناحیه دید راننده قرار دارد، توصیه می‌شود بجای ترمیم شیشه را تعویض نمایید.

بررسی خط دید راننده
  • انجام ترمیم توسط خودتان یا یک متخصص

طول ترک را اندازه بگیرید. با تکنیک‌های مدرن اکثر ترک‌های کوتاه‌تر از 15 سانتی متر را می‌توان براحتی در خانه ترمیم نمود (البته در صورتی که فکر می‌کنید این کار بی‌خطر است و از پس آن بر می آیید). اما اگر طول ترک بیشتر از این مقدار بود (حداکثر 46 سانت) بهتر است از یک متخصص کمک بگیرید. اگر طول ترک بیشتر از 46 سانت بود بهتر است بجای ترمیم، شیشه را تعویض نمایید. اگر ترک‌های روی شیشه دو یا چند ترک بود، حتما کار ترمیم را به متخصص بسپارید. به یاد داشته باشید 3 ترک طولانی همیشه نیاز به تعویض شیشه دارد.

ترمیم و یا تعویض شیشه خودرو
  • بررسی ابعاد خسارت

ترک‌ها و سنگ خوردگی‌ها را بررسی نمایید. آسیب ناشی از ضربه ممکن است قابل ترمیم بوده و یا نباشد. این موضوع بستگی به شکل و اندازه خسارت دارد. ترک‌های دایره ای و یا نیم دایره‌ای باید کمتر از 5/2 سانت باشند. ترک‌ها و یا سنگ خوردگی‌های به اصطلاح ستاره‌ای (ترک های کوتاه که به سمت بیرون مانند یک ستاره امتداد دارند) باید کمتر از 5/7 سانت قطر داشته باشند. سایر اشکال نیز باید در یک دایره به قطر 5 سانت جا بگیرند (بدون احتساب ترک‌های کوتاه که به سمت بیرون دایره امتداد دارند).

ترمیم و یا تعویض شیشه خودرو
  • بررسی عمق خسارت شیشه خودرو

عمق تمام آسیب‌ها را بررسی کنید. شیشه جلو خودرو از دو لایه شیشه ساخته شده است که در بین آنها یک لایه پلاستیک قرار دارد. اگر ترک لایه بیرونی به لایه پلاستیکی یا لایه داخلی امتداد یابد، باید شیشه را تعویض نمود. شیشه جلو خودرو معمولا به ندرت اتفاق می‌افتد که از داخل آسیب ببیند. در صورتی که مطمئن نیستید که عمق آسیب چقدر است بهتر است شیشه را تعویض نمایید.

بررسی عمق خسارت شیشه خودرو

برخی از تراشه های شیشه جلو ممکن است قابل تعمیر نباشند

متأسفانه همه ترک‌های پنجره قابل تعمیر نیستند. هنگام ارزیابی آسیب، تعداد تعمیرات قبلی و همچنین شکل و اندازه ترک را نیز در نظر خواهیم گرفت.

ترک‌هایی که در فاصله 5 سانتی متری لبه شیشه جلو قرار دارند قابل تعمیر نیستند و کل شیشه جلو باید تعویض شود.
قوانین سخت گیرانه‌تری در مورد ترک‌هایی وجود دارد که بر خلاف شکل ستاره‌ای دایره‌ای هستند.
اگر تراشه دید راننده را مسدود کند، تنها در صورتی می‌توان آن را تعمیر کرد که قطر آن کمتر از 15 میلی متر باشد. ترک‌های واقع در سمت سرنشین شیشه جلو باید کمتر از 30 میلی متر اندازه گیری کنند تا واجد شرایط تعمیر شوند.
تکنسین‌های ما می‌توانند در مورد گزینه‌های مختلف به شما مشاوره دهند. امروز با ما تماس بگیرید.

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها